ژبه

ایا له پژواک سره د ګډون حساب نه لرئ؟

د ګډون لپاره کښېکاږئ.

زنان در کابل مظاهره کردند

author avatar
10 Dec 2013 - 11:42
author avatar
10 Dec 2013 - 11:42

 کابل( پژواک،١٩ قوس ٩٢): زنان در شهر کابل برضد ازدياد خشونت عليه زنان و دختران مظاهره نموده و خواستار پيگيرى قضاياى  خشونت از ارگانهاى عدلى و قضايى شدند.

اين مظاهره صبح امروز از سوى شبکۀ زنان افغانستان با شرکت بيش از يکصد زن از چهارراهى صدارت آغاز شده و با تجمع در مقابل وزارت داخله پايان يافت.

آنها که شعار هاى (خشونت عليه زنان، حاکميت قانون کجاست؟، ما خواهان حسابدهى و تطبيق قانون سيستم هاى حقوقى از دولت هستيم ) را سر مى دادند، گفتند که نبايد زن مورد خشونت قرار بگيرد و کسانى که عليه اين قشر خشونت  روا ميدارد، بايد مجازات گردند.

حسينه صافى، رييس شبکۀ زنان افغانستان  به آژانس خبرى پژواک گفت که آنها اين مظاهره را بخاطرى به راه انداختند که  امروز ختم کمپاين دو هفته اى محو خشونت عليه زنان در کشور و روز جهانى حقوق بشر است.

وى افزود: (( ما از ارگانهاى عدلى و قضايى ميخواهيم که قضاياى خانم هايى را که تحت خشونت قرار دارند، جدى پيگيرى کنند و پروگرام هاى تعقيبى داشته باشند.))

سونيا اسلمى، يکى از فعالان جامعۀ مدنى گفت که اين گردهمايى مسالمت آميز را بخاطر عدم دسترسى زنان به عدالت بر پا کرده اند.

اسلمى علاوه کرد: ((هدف ما خانم ها تامين حقوق ما است، بخاطرى که عدم تامين حقوق ما، نقض حقوق بشر است.))

وى گفت که اکثر خانم ها از حقوق خود آگاهى ندارند و يگانه دليل آن، فقر و نداشتن سواد است.

مظاهره چيان، پوليس را خطاب قرار داده ، گفتند که زنان بر موقف و لباس شما پوليس ها اعتبار دارند، پوليس با زنان همکار باشند و نگذارند که حقوق اين قشر ستمديده نقض شود.

صديق صديقى سخنگوى وزارت داخله که در جمع آنها صحبت ميکرد،  وعده داد که بخاطر محو خشونت عليه خانم ها مبارزۀ جدى مى نمايند، زيرا قضايا عليه زنان دراين اواخر افزايش يافته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که خشونت علیه زنان در کشور ٢٥ درصدافزایش یافته است.

براساس آمار این کمیسیون ، در شش ماه اول سال جاری بیش از ٤١٠٠ قضیه خشونت علیه زنان در کمیسیون به ثبت رسیده ، حالانکه تعداد این قضایا درشش ماه اول سال گذشته به بیش از ٣٣٠٠ قضیه میرسید.  

سخنگوى وزارت داخله از نجات يک خانم در ولايت کندز که قرار بود توسط طالبان سنگسار شود، ، به حيث يکى از کارنامه هاى پوليس ياد کرد.

اين خانم حليمه ٣٥ ساله نام داشته و باشندۀ ولسوالى دشت ارچى است که كميسيون طالبان حُكم سنگسار وى را  صادر نموده بود . پوليس وى را ديروز نجات داد و شوهرش که خانم خود را متهم به روابط با ديگران ميکرد، به طالبان پيوسته است.

 مظاهره کنندگان امروزى در کابل قطعنامه اى را نيز صادر کردند و از قضاياى اخير خشونت ابراز نگرانى شديد نمودند.

به دار کشيدن دو زن در ولايت لوگر، کشته شدن دو زن در جريان مشاجرۀ خانوادگى توسط پسرانش در ولايت فارياب، کشته شدن يک زن و دو نواسه ٨ و ١٠  ساله اش توسط خُسر در ولايت غزنى ، به گلوله بستن يک دختر و پسر جوان به اتهام فرار از منزل در نتيجه فيصله صحرايى در ولايت بغلان از مواردى بوده که شبکۀ زنان افغان آنرا به حيث وقايع  دلخراش تقبيح کردند.

در قطعنامه آمده است که قضاياى خشونت تکاندهنده بوده و با وجود همه دست آورد ها و تلاش هاى که براى بهبود وضعيت زنان در کشور صورت گرفته، مصوونيت اجتماعى و قانونى زنان رو به زوال است که نگرانى ها را در برابر نقش، مسووليت و تعهدات دولت افزايش ميدهد.

در قطعنامه  افزوده شده: (جاى تاسف است که خشونت هاى شديد در مناطقى صورت ميگيرد که تحت کنترول دولت بوده، اما با اين قضايا برخورد جدى طى يک پروسۀ شفاف توسط ارگان هاى تطبيق کننده قوانين به سطح ولايت و محل صورت نمى گيرد.)

در قطعنامه از دولت خواسته شده که تعهداتش را در قبال تطبيق قانون ثابت نموده و قضاياى اخير را پيگيرى جدى کرده و مرتکبين قضايا را محکمه علنى نمايد.

گفتنى است که دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(يوناما)، به تازگى اعلام  کرد که با وجود ثبت واقعات بيشتر خشونت عليه زنان توسط مقامات افغان، تعقيب عدلى و محاکمۀ عاملان خشونت همچنان در سطح پايين قراردارد و بسيارى قضايا، از مجراى ميانجيگرى حل و فصل ميگردد.

  دراين سروى که از سوى ازماه اکتوبر ٢٠١٢ الى سپتامبر ٢٠١٣ ميلادى در ١٨ ولايت به شمول کابل و هرات به شکل نمونوى صورت گرفته، آمده است که از ١٧٠٠قضيه ثبت شدۀ خشونت عليه زنان، تنها ١٠٩ قضيه از سوى سيستم هاى عدلى و قضايى پيگيرى شده، که اين نشان دهندۀ آن است که استفاده از قانون در افغانستان کمرنگ است. 

Visits: 6

اړیکه ونیسئ

د کیسې وړاندیز وکړئ

پژواک ستاسو د خبر له وړانديزونو خوښ دی؛ مهرباني وکړئ، دلته په کلېک کولو سره له موږ سره خپل نظر شریک کړئ

د پژواک اپلیکېشن

د وروستي تازه معلوماتو ترلاسه کولو لپاره په خپل ګرځنده موبایل کې زموږ اپلېکشن ډاونلوډ کړئ.