ژبه

ایا له پژواک سره د ګډون حساب نه لرئ؟

د ګډون لپاره کښېکاږئ.

افغانستان د يمن په مسئله کې د سعودي ملاتړ اعلان کړ

افغانستان د يمن په مسئله کې د سعودي ملاتړ اعلان کړ

author avatar
2 Apr 2015 - 08:32
افغانستان د يمن په مسئله کې د سعودي ملاتړ اعلان کړ
author avatar
2 Apr 2015 - 08:32

کابل (پژواک ١٢ حمل ٩٤): در پى حملۀ اخير ائتلاف به رهبرى عربستان بر گروه شورشی حوثی در يمن، دولت افغانستان اعلام کرد که در مقابل هر نوع تهديد عليه عربستان سعودى، در کنار این کشور خواهد ایستاد.

دفتر مطبوعاتى رياست جمهورى در خبرنامه ای که به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته، گفته است که دولت افغانستان موقف خود را در قبال تحولات منطقه با وضاحت بیان می کند.

گفته شده است که اين تصميم  در روشنایی اتفاق نظر شورای سرتاسری علمای کرام، روحانیون و رهبران سیاسی و جهادی کشور، و اجلاس شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان، بعد از بحث و مشوره همه جانبه روی اوضاع و تحولات جاری در منطقه و  کشور یمن، به شرح ذیل اتخاذ گردیده است:

۱. دولت و مردم مسلمان افغانستان روابط عمیق تاریخی و دینی با کشور عربستان سعودی داشته، و دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین را دین هر مسلمان می‌دانند، از همین رو، در دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین با تمام نیرو در کنار دولت و مردم برادر و مسلمان کشور عربستان سعودی، در صورت بروز هر نوع تهدید قرار دارد.
۲. دولت افغانستان به اصل مردم سالاری و مشروعیت نظام قانونی در یمن باور داشته و از حکومت قانونی آن حمایت می‌نماید.
۳. دولت افغانستان با درک تجارب تلخ و ناگوار از عواقب جنگ و نا‌امنی، طرفدار راه حل صلح آمیز این بحران بوده و از همۀ کشور‌های اسلامی و رهبرانشان می‌خواهد که به همکاری سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل متحد در این راستا تلاش نمایند.

دیدگاه افغانستان در قبال تحولات کشور عربی یمن و حمله ائتلاف به رهبری عربستان سودی علیه شورشیان در این کشور در حالی اعلام می شود که روز گذشته محمد اشرف غنی و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در یک تماس تلفونی در این زمینه با یکدیگر صحبت کردند.

گروه شورشی حوثی بخش های وسیعی از یمن ازجمله شهر صنعا پایتخت این کشور را تصرف کرده است و رئیس جمهور منتخب یمن را نیز متواری ساخته است. عربستان سعودی با ایجاد ائتلافی از کشورهای حوزه خلیج و برخی از کشورهای افریقای شمالی و شرقی، این گروه شورشی را مورد حملات هوایی قرار داده است و اعلام کرده است که این روند را تا بازگرداندن دولت قانونی یمن به قدرت و ثبات در این کشور ادمه خواهد داد.

در همین راستا، مقام های عربستان در تلاش هستند حمایت شمار بیشتری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی را از این اقدام خود بدست آورند.

Visits: 0

ورته موضوع

اړیکه ونیسئ

د کیسې وړاندیز وکړئ

پژواک ستاسو د خبر له وړانديزونو خوښ دی؛ مهرباني وکړئ، دلته په کلېک کولو سره له موږ سره خپل نظر شریک کړئ

د پژواک اپلیکېشن

د وروستي تازه معلوماتو ترلاسه کولو لپاره په خپل ګرځنده موبایل کې زموږ اپلېکشن ډاونلوډ کړئ.