ژبه

ایا له پژواک سره د ګډون حساب نه لرئ؟

د ګډون لپاره کښېکاږئ.

نيمروز کې د خټکيو او هندواڼو حاصلات ډېر شوي

نيمروز کې د خټکيو او هندواڼو حاصلات ډېر شوي

author avatar
19 Jun 2016 - 14:18
نيمروز کې د خټکيو او هندواڼو حاصلات ډېر شوي
author avatar
19 Jun 2016 - 14:18

زرنج (پژواک،٣٠ جوزا ٩٥): حاصلات تربوز و خربوزه در ولايت نيمروز، امسال نسبت به سال قبل بيش از هشتاد درصد افزايش يافته است.

اکبرشريفى رييس زراعت، آبيارى ومالدارى ولايت نيمروز، به آژانس خبرى پژواک گفت که حاصلات تربوز و خربوزه در سال گذشته در اين ولايت به بيش از ٣٥٠ هزار تُن ميرسيد، که اين حاصلات برعلاوه نيمروز به ولايات هرات، کندهار، غزنى، کابل و کشورهاى پاکستان و تاجکستان صادرگرديد.

اما وى افزود که حاصلات تربوز و خربوزه درسال روان افزايش چمشگيرى داشته است و احتمالا که امسال اين حاصلات، به بيش از ٦٠٠ هزار تُن برسد که ٥٠٠ هزارتن آن را تربوز و يکصدهزارتن آنرا خربوزه تشکيل ميدهد.

رييس زراعت، نيمروز علت اساسى افزايش حاصلات رابيشترشدن جريان آب در رودخانه هلمند بخصوص کانال نهر لشکرى که از شهر  زرنج مى گذرد، خواند.

شريفى علاوه کردکه حاصلات تربوز وخربوزه درسال روان نيز به ولايات هرات، کندهار، کابل و برخى ولايات ديگر و کشورهاى ترکمنستان و پاکستان صادرمى گردد.

خواجه امين يکتن از دهاقين گفت که حدود ٢٠٠ جريب زمين را تربوز و خربوزه کشت نموده بود، که از ٣٠٠تا ٤٠٠ تُن حاصل به دست آورده است.

اين دهقان افزود که اگر آفات طبيعى نمى بود و کشتزارها را مرض نميزد، احتمالا که بيشتر از اين حاصلات تربوزه و خربوزه به دست مى آمد.

آقامحمدفضلى ولسوال چخانسور ولايت نيمروز گفت که اين ولسوالى، بيشترين حاصلات تربوز و خربوزه دارد که به ولايات ديگر و کشورهاى همسايه صادر مى گردد؛ اما امسال به اثر آفات طبيعى، باد و گرمى و نبود ادويه جات، حاصل قناعت بخش بهدست نيامد.

وى افزود که اين مشکل دهاقين را با رياست زراعت اين ولايت شريک ساخته؛ اما آنها براى دهاقين بجاى دواپاشى، مبارزه تخنيکى که شامل زيرخاک کردن و کاغذ پيچاندن حاصلات مى باشد را توصيه کرده اند.

وى علاوه کرد که محققان دراين عرصه به ولسوالى ها فرستاده شده اند تا دهاقين را  در مورد مبارزه تخنيکى آموزش بدهند.

ولايت نيمروز در جنوبغرب افغانستان موقعيت دارد و از جمله ولايات درجه ٣  و يکى از ولايت بزرگ سرحدى ميباشدو به اساس ارقام اخير، نفوس اين ولايت ١٤٩ هزار تن تخمين شده است و حدود ٨٠ درصد باشندگان آن، زراعت پيشه اند که بيشتر تربوز، خربوزه، جو وگندم دراين ولايت کشت مى شود.

login or register a new account.

ورته موضوع

اړیکه ونیسئ

د کیسې وړاندیز وکړئ

پژواک ستاسو د خبر له وړانديزونو خوښ دی؛ مهرباني وکړئ، دلته په کلېک کولو سره له موږ سره خپل نظر شریک کړئ

د پژواک اپلیکېشن

د وروستي تازه معلوماتو ترلاسه کولو لپاره په خپل ګرځنده موبایل کې زموږ اپلېکشن ډاونلوډ کړئ.